Je vaart rustig de Oudegracht uit, onder het levendige Ledig Erf door. Het volgende herkenningspunt bij deze grachtenroute is het Centraal museum. Het langwerpige gebouw, wat vanaf de waterzijde te herkennen is aan de grote glazen ingang met een trap tot aan het water, biedt ruimte voor een verzameling van ruim 50.000 objecten. Net naast het Centraal museum zie je de Nicolaïkerk. Tot 1550 was onder andere op deze locatie de bloeiende beeldhouwkunst te aanschouwen, maar met de kort daaropvolgende beeldenstormen is Utrecht helaas niet gespaard gebleven. De patroonheilige van de kerk was Sint-Nicolaas, beschermheilige van vissers en schippers. De kerk was dan ook een stop die zelden door schippers werd overgeslagen wanneer deze langs of door Utrecht kwamen.
De Maliebrug is een rijksmonumentale bakstenen boogbrug met maarliefst 3 overspanningen. De voorganger van de brug werd in 1637 aangelegd aan het bolwerk Lepelenburg. Rond 1830 startte in Utrecht de afbraak van de oude stadsverdediging, waarmee ruimte werd gecreëerd voor onder meer het Zocherpark. Was het je al opgevallen dat er een groene strook langs de volledige buitenkant van Utrecht loopt? Precies dat is het Zocherpark! Vroeger liep hier de stadsmuur van Utrecht, maar in de zomer biedt het nu een plek om de hond uit te laten en een geweldige route voor hardlopers. In 1833 werd met deze zelfde bouw de huidige Maliebrug aangelegd.
Achter de Maliebrug vind je park Lepelenburg. Het park maakt deel uit van het Zocherpark en is in de zomer overspoelt met studenten die komen barbecuen of ouders met kinderen die de zon opzoeken. In het park vind je een kinderspeelplaats en langs de volledige rand ligstoelen. Het meest kenmerkende aan het park is echter de niet te missen muziektent. Het park biedt regelmatig plaats voor evenementen zoals bijvoorbeeld de Utrechtse Introductie Tijd en Lepeltje Lepeltje.
Je vaart met een boogje om het park heen. Aan je linkerzijde zie je vervolgens het laatste stukje van de oude stadsmuur van Utrecht. Het volgende herkenningspunt op deze rondvaart door Utrecht is de stadsschouwburg. Ook hier krijg je weer een unieke kijk op het gebouw, wat van de waterzijde haast onherkenbaar is. De bouw van het gebouw startte in 1937, maar was bij het aanbreken van de tweede wereldoorlog nog niet klaar. Onder dreiging van het slopen van het nieuwe gebouw, werd het gebouw gedurende de tweede wereldoorlog gebruikt voor massamanifestaties. In 1995 is aan de bestaande toneeltoren van het gebouw een glazen transparante stolp toegevoegd.
Door het groen van de stadsbuitengracht kom je vervolgens bij de Wittevrouwenbrug uit. Tot in de 19e eeuw was het door de stadsmuur slechts op een zeer beperkt aantal plekken mogelijk om de stad over land in te komen. Een van deze locaties was bij de stadspoort van de Wittevrouwenbrug. Tot 1930 reed over de wittevrouwenbrug een tram, vandaag de dag is het een van de hoofdwegen de stad in voor vrachtverkeer.